Hovudside
Rogaland
Hordaland
Sogn og Fjordane
Møre og Romsdal
Gulen
Kyrkjer
Brekke kyrkje
Gulen kyrkje
Mjømna kyrkje
The churches in Gulen
Gulen kyrkjelydsblad
Bjørgvin bispedøme
Reisebrev
 
    
Tro og overtro i ildens rike
Forfatter: Ruth Ingrid Ulstein Bøe
Publiseringsdato: 31.01.2005

I alle kulturer finnes det noen forestillinger som delvis går sammen med og delvis går utover det religiøse. Vi snakker om folketro, og vi kjenner det igjen fra vår egen kultur, med ”svart katt over veien”, ”bank i bordet” og andre forestillinger. 

Beskyttelse mot ”det onde øye” er en sentral side ved folketroen i Aserbajdsjan. Ved å henge på seg eller henge opp ett blått øye som symbol, tar man brodden av misunnelse. For sjalusi og misunnelse kan nemlig være både sykdomsframkallende og dødelig når den treffer en med all sin styrke. Og hvis du i tillegg eier noe mer enn selve livet, bør du være ekstra på vakt. 


Beskyttelse. Foto : Arne Bøe 

For en stund siden besøkte vi en familie med et lite barn. Barnets tante viste fram en lenke den lille gutten hadde rundt håndleddet. På lenken var det festet mange små blå øyne, og hun forklarte at disse skulle beskytte barnet mot ”det onde øyet”. På barnets klær var det også festet et slikt symbol. - Hvis du skal besøke en familie med en nyfødt og går innom markedet for å kjøpe et søtt lite babyplagg, får du ofte et lite blått øye med på kjøpet. 

Da vi flyttet inn i huset vårt, tok vi en liten opprydning. I stedet for blå øyne i alle størrelser, som var hengt opp og limt fast rundt omkring i hele huset, hengte vi opp et par engler. Denne opprydningen skjedde til stor skrekk for husvertsfamilien vår. Selv om engler er noe de greit kan godta, kunne vi jo bare latt det andre henge. Det ville vært tryggere. 

Det finnes også andre symboler som skal beskytte og bringe lykke. Ett av dem er sommerfuglen. Et annet er noe som ser ut som en kvast med tørkede små tistler. Det ser ut til at enhver sjåfør som har livet kjært henger en slik i sladrespeilet sitt. (I parentes bemerket skjønner vi godt behovet for en ekstra ”dæsj” med trygg trafikk.) 

Folkemedisinen står sterkt i Aserbajdsjan. Visste du at te med litt bringebærsyltetøy oppi helbreder forkjølelse? Det MÅ du bare prøve neste gang. Den samme virkningen har et syltetøy laget av ”morog”, en slags sure kirsebær. Vi har prøvd det, og det er faktisk ikke så dumt. Det river akkurat passe i halsen og sammen med sunt og godt nykokt, varmt vann skaffer det nok til veie noen gode vitaminer, som jo heller ikke er å forakte. 

Du bør forresten ikke si til en aserbajdsjaner at det feiler deg noe hvis du ikke er beredt til å ta imot en haglskur av gode råd. Og du må også være forberedt på at neste gang du møter rådgiveren din, vil han eller hun sjekke hvordan det står til med deg, og om du har fulgt rådet. Hvis du ikke er bedre, men heller ikke har gjort det du skulle for å bli det, ligger du tynt an! 
Da er det ikke mye medlidenhet å hente. 


Jeddi Kilsæ (”De syv kirker”). Foto: Arne Bøe. 

Også offertanken står sterkt i denne kulturen. Og den er ofte blandet med kristne forestillinger. Vi kan ofte se beviser på det i og rundt de mange kirkeruinene. Bildet er fra Jeddi Kilsæ (”De syv kirker”). Det er et gammelt klosterområde. Noen har vært her og hengt opp offer-brød i treet. Sammen med brødet har det trolig steget opp noen bønner. 
Vi har også ofte sett ferske spor etter ofring av dyr utenfor kirka i Nich. Og i mye av dette ligger det kanskje nettopp en slags bønn: Et sterkt ønske om velsignelse, om beskyttelse mot det vonde, om helse og gode dager. For seg og sine. 
-------------------------------------------------- 
Ruth Ingrid Ulstein Bøe og Arne Bøe 

  
Copyright © Scandion, 5986 Hosteland - E-post: mopdal@online.no 
Webredaktør: Magne Opdal